Ellen: Terugblik op de week

Nog enkele uren, en we ruilen het conferentiecentrum in voor de luchthaven. Het is heel erg jammer dat we nu reeds weggaan, net nu ik eindelijk de weg ken in dit reusachtige conferentiecentrum en enigszins begrijp hoe het er hier aan toe gaat. Ook de bijzonder inspirerende mensen die ik hier heb ontmoet, gaan weer ieders hun weg, vooraleer ik de kans heb gehad hen beter te leren kennen.  Als ik de kans zou krijgen om volgend jaar naar de COP19 in Polen te gaan, zou ik absoluut voor twee weken gaan.

Terugblikkend op deze week, word ik geconfronteerd met conflicterende gevoelens: ik ben woedend en teleurgesteld over het onvermogen van onze wereldleiders om hun verantwoordelijkheden op te nemen, en compromisloos over te gaan tot de radicale veranderingen die zo broodnodig zijn. Onze ‘leiders’ spelen met de aarde en met het leven en welzijn van miljoenen mensen, en het schijnbare gebrek aan impact van de vele acties die hier op de COP18 en daarbuiten plaatsvonden, maakt dat ik me soms behoorlijk moedeloos voel. Het doorzettingsvermogen en de sterke wil tot drastische verandering van de duizenden activisten en NGO’s die zich hier verzameld hebben, zorgt er echter voor dat ik nog steeds geloof dat het tij gekeerd kan worden. Ondanks de woede, teleurstelling en moedeloosheid die ik voel, heb ik er ook een flinke portie energie, enthousiasme en vastberadenheid bijgekregen. Ik heb heel wat zeer boeiende personen ontmoet, maar zij die het meest hebben bijgedragen aan mijn met de dag groeiende drang tot activisme, zijn de vrouwen van de ‘Women and Gender Constituency’. De meesten onder hen waren minstens tien jaar ouder dan ikzelf, maar juist dat was een van de zaken die het voor mij zo leerrijk maakte om naar hen te luisteren. In velen van hen kwamen het enthousiasme en de energie, die doorgaans jongeren kenmerkt, samen met de wijsheid, kennis en ervaring van ouderen.  De dagelijkse ochtendmeetingen, de protestactie die door hen georganiseerd werd, en mijn interviews met een paar van de vrouwen in kwestie, waren voor mij de absolute  hoogtepunten van deze week.

Gaandeweg kreeg ik meer en meer inzicht in de feministische dimensie van klimaatverandering, en het belang van een gender-sensitive approach binnen het onderzoek naar, de adaptatie aan, en de mitigatie van klimaatverandering. Om meer te weten te komen over dit thema, en in contact te komen met verschillende visies op de connecties tussen klimaatverandering en vrouwen/gender, besloot ik een interview af te nemen bij enkele van de aanwezige vrouwen. Een overzicht van de vrouwen met wie ik tot nu toe een interview deed: Sascha Gabizon (Women in Europe for a Common Future), Vositha Wijenayake (Climate Action Network), Ulrike Roehr (GenderCC en LIFE), en Marta Benavides (23rd Century). Het uitschrijven van de interviews zal wat tijd in beslag nemen, maar van zodra ik ze gepost heb op mijn blog, plaats ik een link. Zeer interessant voor degenen onder jullie die graag meer willen weten over het verband tussen vrouwen/gender/feminisme en klimaatverandering!

Op dit moment is achter mij de closing meeting van de LCA workgroup aan de gang,  in een zaal die open is voor observatoren. De batterij van mijn laptop begaf het zojuist, dus nu zit ik in de gang dit bericht te schrijven, wachtend op het moment dat mijn laptop er weer tegenaan kan. Na een hele week gemiddeld vijf a zes uur geslapen te hebben, kan ik de drang om onophoudelijk te geeuwen amper nog onderdrukken. En ik ben niet de enige: de andere personen die hier in de gang zitten – zowel de activisten, als de leden van de delegaties – zien er allen uit zoals mensen met een aanzienlijk slaaptekort er onvermijdelijk uitzien: gigantische wallen, bleek, geeuwend, en worstelend om hun ogen op te houden.  Mijn vermoeidheid zal er niet beter op worden, want deze nacht stappen we op het vliegtuig, en het lukt me zelden om te slapen in zittende positie.

Tot zover mijn blogpost, want het wordt tijd om me weer naar de onderhandelingszaal te begeven!

Leave a Reply

